9 دی

گرامی باد

9 دی در سالی که مظلومیت نظام بیش از پیش مشخص شد

سال که خاتمی و هاشمی از نامزدی حمایت کردند و او رای آورد

نظام همان نظام/ دولت همان دولت/ قانون همان قانون


از اندر حکایات تغییر روزگاراین است که...

دختر دایی اینجانب که امروز دقیقا 2 سال و 6 ماه سن دارد چاقو را بردارد و به طرز وحشتناکی حرکت دهد

و بنده از حضرتشان درخواست می کنم که چاقو را بده به من

و ایشان دست حامل چاقو را عقب می برد و به من می گوید: پیشی برد...

این را گفتم که بدانید دیگر تاکتیک "پیشی برد" منسوخ شده است و ممکن است بر علیه خودتان به کار برده شود


چند وقت پیش که برای کارهای پایان نامه به کتابخانه ی وزارت خارجه رفته بودم

پایان نامه ای برای مطالعه امانت گرفتم و شروع به تورق کردم که در صفحات ابتدایی آن نوشته شده بود:

تقدیم به شهید همت فرمانده لشگر محمد رسول الله و تمام بسیجیان جهان

یک لحظه شوکه شدم

در آن لحظه، در آن فضا و در آن مکان

خیلی جالب و غیرمنتظره بود

کاش گفتمان سیاست خارجی کشور بسیجی باشد و آنجاست که بسیجیان جهان هم معنی می دهد

البته بسیجی بودن سیاست خارجی لزوماً دادو بیداد نیست

سخنرانی دکتر ظریف در شورای امنیت قبل از رای گیری قطعنامه 1737 هم می تواند یک حرکت بسیجی باشد

امروز 25 تيرماه 1392

هفتم ماه مبارک رمضان

برنامه ي ماه عسل شبکه سه

واقعاً تاثيرگذار بود...

امروز نه ميهماني دعوت بودم و نه چندان مشتاق خواب

و چه خوب شد تا توفيق پيدا کنم و برنامه ماه عسل را ببينم و درس بگيرم

سه خواهر نابيناي قاليباف و محمد رضاي دوبلور

آن خواهران که اعجوبه بودند و آن محمدرضا با آن لحن و بيان زيبا و تاثيرگذار...

خدايا در اين ماه عزيز همت اين عزيزان را به ما هم اعطا کن تا بنده ي خوب خودت باشيم

انتخابات 92 نيز گذشت...

تا پيش از انتخابات جز آقايان مشايي و هاشمي فرد تکان دهنده اي را در عرصه نمي ديدم.(منظور تاييد نيست) اما برخلاف همه پيش بيني ها و نظرسنجي هاي معتبر! آقاي روحاني رئيس جمهور منتخب شدند.

ايشان گزينه ي بنده براي رياست جمهوري نبود و بي شک پيروزي نامزدمورد حمايت خودم براي من خوشايند بود اما انتخاب ايشان چندان هم براي بنده ناگوار نبود حتي قبل از آنکه نتايج قطعي اعلام گردد بنده در دل آرزو داشتم تا ايشان حائز اکثريت آرا شود چرا که دو مسئله در اين آرزو مستتر بود. يکي نياز رئيس جمهور به راي قاطع(چرا که با دو مرحله اي شدن انتخابات به فرض انتخاب آقاي قاليباف راي ايشان بسيار شکننده مي شد) و از سوي ديگر قوت قلب ديگري از صداقت و پاکي نظام مبني بر حراست از آرا.

به هرحال ايشان رئيس جمهور منتخب ملت ايران هستند و يعني رئيس جمهور ما. اگر چه ما به ايشان راي نداديم

نبايد هم بي انصافي و قصاص قبل از جنايت کرد. بايد با اين دولت همکاري نمود تا در شعارهاي خود همچون مهار تورم و رفع مشکل اشتغال موفق باشد. از سوي ديگر در اشتباهات آتي نيز هشيارانه دولت را نقد نمود.

اما اين انتخابات مهر تاييدي بود بر مظلوميت چهارساله ي نظام. چهار سال پيش همين دولت، همين شوراي نگهبان و همين سيستم و ساختار انتخابات را برگزار نمود اما مهر تقلب بر پيشاني آن زدند و فضايي را ايجاد نمودند تا دشمن اميدوار گردد. چه خون هايي که به ناحق ريخته نشد.

عده اي هم اگرچه آتش افروز نبودند اما در اين پازل گرفتار شدند و بعضاً دلشکسته و سرخورده. خوشحالم که سرخوردگان و دلشکستگان خوشحال شدند افرادي که دلشان براي اين کشور مي تپد نه مغرضين نه منافقين.

خوشحالم که ابرها کنار رفت و نظام ما بيش از پيش چهره اش درخشيد.  خوشحالم که کشورم را با ظرفيت بالا و آزادي و استقلال مي بينم.

اگر چه ناراحتم از اظهارات آقاي هاشمي. و سوال جدي دارم که طبق چه معياري انتخابات 88 زير سوال بود اما انتخابات 92 قبل تاييد شوراي نگهبان بدون تخلف؟

آقاي روحاني در اولين کنفرانس خبري خود نيز خوب ظاهر شد. سوالاتي که به دنبال جواب هاي خاص بودند را به خوبي پاسخ داد در حوزه هسته اي به خوبي بحث تعليق را کنار زد و از سوي ديگر در مورد مسائل داخلي نيز مثبت بود. کنفرانس خبري وي آبي بود بر جوش و خروش غربي ها و برخي دنباله هاي ضد انقلاب داخليشان.

اين دوره اگر واقعاً اعتدال باشد و فضا براي فعاليت مهيا باشد که بايد در عرصه بود و اگر خلف وعده شد و فضا محدود شد باز فرصتي است براي خود سازي.


اولين کاري مي کني خطت را عوض کن...

تبليغ سيم کارت همراه اول...

البته اين مسئله وجود دارد و نياز براي پيشگيري نيست

اما به نظر من اين تبيلغ ترويج نوعي اشرافي گري است

برند سازي...

من همراه اول دارم فخر مي فروشم بر ايرانسل شما...

دست خط شهید رسول حیدری


تو به ما جرات طوفان دادي...

السلام عليک يا روح الله


پيام شوراي نگهبان به سيد حسن خميني

عدم احراز صلاحيت آفاي هاشمي رفسنجاني در دوره يازدهم انتخابات رياست جمهوري، نشان داد که شوراي نگهبان در امر احراز صلاحيت پرقدرت عمل مي کند و اين روند راهي را براي آينده ي اين شورا باز کرده است. حکم حکومتي مقام معظم رهبري در انتخابات 1384 براي ورود آقايان معين و مهرعليزاده اين توقع را براي عده اي ايجاد نموده بود که حکم حکومتي راه گريزي از شوراي نگهبان است اما آنها اين توجه را نداشتند که بسيار بعيد است که رهبري در يک موضوع دوبار از حکم حکومتي استفاده نمايند. حکم حکومتي يعني باز نمودن يک بن بست يا توجه به يک مصلحت و اين مسئله يک استثناء است يعني اگر قرار باشد حکم حکومتي براي رد شدن از فيلتر شوراي نگهبان شود اين نشان از ناکار آمدي يک نهاد است و ديگر حکم حکومتي يک استثنا نخواهد بود بلکه تبديل به يک رويه خواهد شد که رهبري نشان داده اند که به  دنبال خنثي کردن قانون نيستند.

اصلاح طلبان و طيف هاي نزديک به ايشان در دوره يازدهم انتخابات رياست جمهوري فردي را نداشتند که قدرت بسيج اجتماعي داشته باشد الا هاشمي رفسنجاني. ايشان تنها راه براي اصلاح طلبان بود تا بدنه ي اجتماعي حامي خود و بخشي از مردم ناراضي نسبت به وضعيت فعلي را بسيج و وارد عرصه انتخابات نمايد و اصلاح طلبان با هاشمي به عرصه بازگردند و در صورت پيروزي او بازگشت به قدرت را نيز تجربه نمايند و هاشمي تنها فرد بود. خاتمي چندان بر تاييد صلاحيت خود مطمئن نبود و اين هاشمي بود که تنها اميد بود.

عدم احراز صلاحيت هاشمي پيام روشني بود که شوراي نگهبان قدرتمند برخورد خواهد کرد و اسم و رسم برايش مهم نيست و تحت تاثير تبليغات قرار نمي گيرد. اما اصلاح طلبي و جريان چپ مطمئناً به دنبال بازگشت است و براي ورود به قدرت بايد افراد سفيد وارد گود شود و البته بايد منتظر ماند و ديد چهارسال يا هشت سال آينده جريان اصلاح طلبي چه چهره اي را رو مي کند شايد يکي از نامزدهاي فعلي اصلاح طلب در انتخابات رياست جمهوري و يا فردي مثل سيد حسن خميني يعني ذخيره استراتژيک جريان چپ.

اما پيام شوراي نگهبان به سيد حسن خميني اين است که اسم و رسم را مجوزي براي حضور در انتخابات رياست جمهوري نيست و سيد حسن بايد دراين چهار يا هشت سال به دنبال يک کار اجرايي باشد تا بتواند شرايط رياست جمهوري را کسب نمايد.


سياست خارجي مهمتر است يا اقتصاد؟

امروز کشور با معضلات عمده اي در عرصه ي اقتصاد مواجه است که نمي توان از کنار آن به راحتي گذشت. امروز بيش از پيش اقتصاد مهم شده است. نمي توان آن را ناديد گرفت. از سوي ديگر در عرصه بين الملل هم مشکلات زياد است. البته براي هرفرد يکي از اين دو موضوع و يا ديگر مشکلات اولويت دارد. به هرحال کاهش ارزش پول، تورم، بيکاري مسائلي نيست که بتوان از کنار آن به راحتي گذشت و هر يک از ما آثار آن را در زندگي خود حس کرده ايم. اقتصاد تک محصولي وابسته به نفت بيش از پيش به سياست خارجي وابسته است البته اينطور نيست که اقتصاد هاي ديگر وابسته به سياست خارجي نباشد و بالعکس، چه بسا سياست خارجي ديگر کشورها به خصوص کشورهاي توسعه يافته بسيار بيشتر از ما اقتصاد محور باشد اما وقتي عمده درآمد شما برآمده از صادرات يک محصول باشد، اقتصاد، ابعاد امنيتي نيز پيدا مي کند يعني مرگ و زندگي. از اين رو سياست خارجي که در پي کسب منافع ملي است بايد به عنوان گارد محافظ نفت عمل کند. زماني هم که سياست خارجي مستقل و حق محور در پيش گرفته شود، نفت در خوش بينانه ترين حالت، ابزاري براي تغيير رفتار[1] مي شود.

از سوي ديگر بدون هيچ دليل محکمه پسندي ايران را تهديدي براي صلح و امنيت جهاني معرفي مي کنند تا راه براي تحريم و انزواي ايران باز شود.

به هرحل امروز سياست خارجي ما بيش از پيش اقتصادي شده است و نمي توان اين دو را از هم جدا کرد. اما نکته اصلي در اين مسئله است که چه کسي اقتصاد را براي ما مهم کرده است و چه عنصري سياست ما را شکل داده است؟ مشخص است؛ فرهنگ

آنچه که در ايران بيش از پيش نياز به برنامه و تفکر و دوندگي دارد فرهنگ است. راه مقابله با تحريم، فرهنگ است. يکي از موارد تاثير يا عدم تاثير تحريم ارزشهاي فرهنگي جامعه مورد تحريم است که تا چه حد مصرف گرا ست.

عمده مشکلات امروز کشور ما فرهنگي است. اينکه ملت نمي تواند در مقابل افزايش غير منطقي پسته بايستد جز مشکل فرهنگي ريشه اي ديگري دارد؟

اگر دم از شکاف در جامعه و نسل ها و ... مي زنيم ريشه ي فرهنگي دارد. فتنه 88 حاصل ناکارآمدي دستگاه هاي فرهنگي ما بود و چقدر با بصيرت بودند افرادي که بعد از فتنه به دنبال کار فرهنگي رفتند و صحبت هاي رهبري خطاب به برخي از فعالين فرهنگي در ديدارهاي چندي پيش ايشان، نشان دهنده ي عمق و ضرورت اين کار بوده است.

فردي که شعار نه غزه نه لبنان سر مي دهد مشکل فرهنگي دارد نه سياسي و در اينجاست که مي توان عمق سياست خارجي را در فرهنگ ديد.  

بيشتر از آنکه به دنبال تيم اقتصادي باشيم به دنبال تيم فرهنگي و فکر فرهنگي رئيس جمهور باشيم. به نظر من در يک جامعه ديني بيش و پيش از آنکه ساختارها مناسب باشند، اين افراد هستند که بايد مناسب باشند و افراد و کارگزاران صالح ضعف ها را مي پوشانند.

وقتي فرهنگ، فرهنگ اسلامي باشد، کار ارزش است، کمک به نظام براي عبور از بحران ها ارزش است، عدم سو استفاده از اوضاع نابسامان ارزي و اقتصادي ارزش است، همدلي و همکاري جهت رفع مشکلات ارزش است.

نمي دانم اگر مانند تابلوهاي هواسنج ، تابلو فرهنگ سنج در سر چهارراه ها نصب کنند، چند روز بايد شهر را تعطيل کرد.



[1] آنچه مقامات غربي عنوان مي کنند اين مسئله است که با تحريم به دنبال تغيير رفتار جمهوري اسلامي هستند نه تغيير نظام و براندازي اما نوع تحريم هاي اعمالي بيشتر مردم را هدف گرفته تا با تحريک آنها زمينه هاي براندازي را فراهم نمايد.