آزادی اندیشه با ریش و پشم نمیشه ...

آزادی اندیشه با ریش و پشم نمیشه ...



در اوایل انقلاب این شعار برای کسانی که تازه روی کار آمده بودن و ریش داشتند ساخته شد ... ولی تا الانم هم همچنان برخی در تاریکی تفکرات خویش گمراهند ... آزادی زمانی معنا دارد که هم با ریش و هم بی ریش بتوانند سخن بگویند ... وگرنه نه آزادی به معنای واقعی وجود خواهد داشت نه اندنیشه ای شکل خواهد گرفت ...

پ.ن : از زمان ورود من به دنیایه مجازی و ارتباط گرفتن با کسانی که نمیشود در دنیای واقعی با اینها حتی صحبت کرد ( چون بنظر آنان امثال بنده بسیار عقب افتاده از زمان مبیاشیم ) به این نتیجه رسیده ام که اینان همانند کسانی هستند که معتقد اند آزادی اندیشه با ریش و پشم نمیشه ...

اما باید عارض شوم که برادر بزرگوار توسعه و آزادی زمانی در یک کشور خواهد توانست ریشه بگیرد که کسی به خود اجازه ندهد از ظاهر کسی به تحلیل اندیشه اون شخص بپردازه ...



22 آذر 92

22 آذر 92

پروژه عبور از روحانی  کلید خواهد خورد ؟!!

پروژه عبور از روحانی کلید خواهد خورد ؟!!


این روز ها بیشتر از بقیه مواقع حرف و حدیث رفع حصر خانگی آقایان کروبی و موسوی شنیده میشود . برخی مدعی هستند که رفع حصر موسوی و کروبی از مطالبات جدی مردم است ! و با اعلام این که بدنه رای دهنده به جناب روحانی کسانی بوده اند که خواستار رفع حصر بوده اند در صدد فشار بر دولت هستند و دولت تدبیر و اعتدال را به باد انتقاد گرفته اند . انتقادها گاه بوی تهدید نیز به خود گرفته است تا جایی که عبدالله نوری، وزیر کشور دولت اصلاحات در دیدار با خانواده مهدی کروبی گفته است: «روحانی و دولت محترم فراموش نکنند که پایگاه رأی و بدنه ی اجتماعی حامی شان اغلب کسانی بودند که از بی قانونی و تضییع حقوق شهروندی و تنگ نظری ها به ستوه آمدند و با امید رهایی از این وضعیت راهی متفاوت را برگزیدند.» وی تاکید کرده که تمرکز دولت بر مسائل بین المللی و اقتصادی مسئولین را از وضعیت سیاست داخلی و آزادی های سیاسی و حقوق شهروندی غافل نکند.



این گونه اصلاح طلبان تند رو همان گونه که در سال آخر ریاست جمهوری جناب آقای خاتمی پروژه « عبور از خاتمی » را در پیش گرفتند اگر نتوانند با رویه ای که در پیش گرفته اند به مطامع خود دست یازند قطعا در آینده ای نه چندان دور پرژه « عبور از روحانی» را کلید خواهند زد .
ولی آنچه که مشخص است، اینست که از اول نیز تفسیر این گونه اصلاح طلبان تندرو از نتیجه انتخابات 24 خرداد اشتباه بوده است و از ول نیز الویت کاری جناب روحانی با توجه به وعده هایی که در زمان انتخابات میدادند بیشتر تمرکز خود را برمسائل اقتصادی و معیشتی مردم قرار خواهن داد اما نمیدانیم این آقایان کی و کجا این وعده رفع حصر را از زبان آقای روحانی شنیده اند که اینگونه بدنبال رفع حصر ایشان هستند .
حال باید دید روند انتقادات به روحانی و کابینه اش همچنان سیر صعودی داشته و افراطیون اصلاح طلب همچنان بر درخواست هایشان پافشاری کرده و منجر به شکست این دولت همانند دولت اصلاحات خواهند شد یا از تجربه هشت سال دولت اصلاحات پند گرفته و از مطالبات افراطی خود دست برخواهند داشت.


دیپلماسی رسانه ای

دیپلماسی رسانه ای

حاشیه نگاری بر فعالیت های فیسبوکی دولتی ها


رسانه ابزاری بسیار قدرتمند است به گونه ای که در شرایط فعلی هر آنچه در حوزه دیپلماسی و سیاست بین الملل در جریان است یک عقبه ی رسانه ای دارد که توجیه گر اجرای این سیاست ها است . چنان چه که عصر حاضر عصر رسانه نام دارد هر کشوری از آن غافل گردد باید تاوان آن را نه تنها امروز بلکه باید فردا نیز بدهد . در واقع می توان گفت که نتوانسته از این ظرفیت بسیار حیاتی برای موجه جلوه دادن سیاست خود در حوزه دیپلماسی از سلاح رسانه استفاده کند . این خسران زمانی بیشتر نمود پیدا میکند که جبهه مقابل از سالها پیش گام در این عرصه نهاده و با ساخت انواع برنامه های تلویزیونی ، راه اندازی بنگاه های خبرپراکنی و جدیدا ساخت سریال ها و فیلم هایی با موضوع ایران هراسی افکار عمومی ملل مختلف را در راستای اهداف خود جهت دهد .
اگر بخواهیم مصداقی تر صحبت کنیم میتوانیم به شگرد رسانه ای غرب در مسئله هسته ای  نگاهی بیاندازیم که با استفاده ار رسانه در حوزه دیپلماسی تلاش داشته از ایران چهره ای خشن به جهانیان به نمایش بگذارد .امروزه آنچه از طریق رسانه های طرف مقابل مسئله هسته ای به گوش میلیون ها بیننده ،شنونده و خواننده خود میرسد این است که ایرانی ها بدنبال دست یابی به سلاح هسته ای هستند ، ایرانی ها افرادی خشونت طلب و بی منطق هستند ، ایرانی ها دشمن آشکار و سرسخت غرب هستند .




اما وظیفه طرف دیگر این مسئله که کشور ایران است چیست ؟ آیا ایران توانسته کاری برای خنثی سازی این شانتاژ رسانه ای کاری انجام دهد ؟

در چندین سال اخیر ایران نیز با تشکیل و راه اندازی شبکه های خارجی زبان از قبیل press TV  ، العالم، Hispan TV و ... در پی بهره گیری از رسانه در حوزه دیپلماسی بوده است . اما آنچه نویسنده این متن را ترغیب به پرداختن به این مسئله کرده است نوآوری و ابتکار عمل برخی دولت مردان جدید است که بعد از روی کارآمدن گامی مثبت در این حوزه برداشته اند . اعم از شخص رییس جمهور ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – که اتفاقا جدیدا اعلام فرموده اند که عضو فیسبوک بودن جرم نیست و من هم عضو فیسبوک هستم – و فعال ترین عضو کابینه که کسی نیست جز وزیر همیشه خندان دولت، آقای دکتر ظریف . ایشان با داشتن فن پیج با حدود 626074 نفر مخاطب مستقیم در فیس بوک و میلیون ها مخاطب غیر مستقیم – بدلیل باز نشر مطالب ایشان توسط خبرگزاری های داخلی و خارجی – و همچنین داشتن حساب کاربری شبکه اجتماعی توییتر به زبان انگلیسی تاثیرات بسزایی در حوزه دیپلماسی عمومی و رسانه ای بگذارند .
اما نوآوری دیگر این ژنرال عرصه دیپلماسی نشر یک ویدئو قبل از عزیمت به ژنو برای مذاکره با گروه 1 + 5 بود که در یوتیوب اشتراک گذاری شد . ویدئویی که با زبان انگلیسی مردم دیگر کشور های جهان  را مخاطب قرار میداد به آنها اطمینان می داد ایران بدنبال سلاح هسته ای نیست ، بلکه طبق معاهدات بین المللی خواستار حق طبیعی خود مبنی بر غنی سازی هسته ای است  . سخن مهمی که در این فیلم 5 دقیقه ای گفته شد این بود که : یا همه باهمدیگر میبریم یا همه باهم میبازیم ... !
این گونه استفاده از رسانه ها میتواند چهره ایران را در عرصه بین المللی بدون هیچ واسطه و روتوشی به جهانیان نشان دهد . امید است دیگران نیز در آینده هم از این گونه اقدامات موثر بهره گیرند .

جنبش خاطره گویی از امام به سبک هاشمی بهرمانی


جنبش خاطره گویی از امام به سبک هاشمی بهرمانی


خاطره نویسی در بین سیاستمداران داخلی و خارجی امر بسیار عادی و تا حدودی همه گیر است که گاهی بعد از بازنشستگی زوایای پنهان ماجراهای صورت گرفته در گذشته کاری خویش را آشکار می سازد . میتوان من باب نمونه از خاطرات جورج بوش یا نمونه وطنی آن که اتفاقعا چندی پیش انتشار یافت به خاطرات آقای روحانی اشاره کرد . البته مقصود اصلی ما همان طور که از تیتر مشخص است خاطرات آقای بهرمانی میباشد .



اما آنچه ما را بر آن داشته تا نقدی در مورد جنبش خاطره گویی ایشان بنویسیم _ که نقل فکاهی پردازان شبکه های اجتماعی هم شده است _ تناقضات موارد ادعایی ایشان با حقیقت موجود میباشد ، توگویی که ایشان میخواهد جریان خاصی را برای رسیدن به هدف خود - خواه درست یا نادرست همراهی کند .

چندی پیش سایت رسمی ایشان با تیتر : امام هم با حذف شعار مرگ بر آمریکا مخالف نبود ، آن هم در زمانی که دولت تدبیر امید در راستای سیاست خارجی خود قصد ایجاد ارتباط دوباره با آمریکا را داشت منتشر کرد ، که با بازخورد های متفاوتی مواجه شد .

شکی نیست که جناب آقای هاشمی بهرمانی از " استوانه " های نظام محسوب میشوند و از آغازین روز های مبارزه علیه رژیم شاهنشاهی یار و یاور امام بوده اند اما باید متذکر شد که ایشان نباید با دیدگاه و حالت کنونی خود خاطرات دوران امام را روایت کنند ! ما هنوز گفته های ایشان را در مورد عملکرد دولت سوریه در جریان بمباران شیمیایی فراموش نکرده ایم که البته بعدا تکذیب شد ولی در غرب میگویند زیر فشار گروه های فشار تکذیب شده است و اصل مطلب درست است و مطالب استوانه ی نظام را مرجع سخن قرار میدهند و- سوء - استفاده میکنند .

اما بازگردیم به مورد ادعایی ایشان که فرموده اند امام مخالف حذف شعار مرگ بر آمریکا نبود ، آنچه که ما واقعا از امام دیده و شنیده ایم اینست که هیچگاه شخص محافظه کار و سیاست پیشه ای نبوده اند و این خاطرات محفلی و شخصی استوانه نظام از امام در مقابل مواضع رسمی و عمومی امام (ره) قرار میگیرد .

اما اگر این امام صریح اللهجه ای  که ما میشناسیم بر این اعتقاد بوده اند چرا هیچگاه سخنی یا حتی اعتراضی به شعار مرگ بر آمریکا نکرده اند ؟ و چرا این همه سخن و حدیث در مورد دشمنی آمریکا با اصل انقلاب اسلامی فرموده اند؟- که آوردن همه آنها میسور نمیباشد و اما آیا تمام هدف این جنبش خاطره گویی که مورد مضحکه عام و خاص شده است جز انتفاع سیاسی نبوده است ؟
و در آخر قسمتی از وصیت نامه امام (ره)  را من باب اتمام حجت با تمام انتصاب گران می آوریم :

«اکنون که من حاضرم بعضی نسبت‌های بی واقعیت به من داده می‌شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود، لهذا عرض می‌کنم آنچه به من نسبت داده شده یا می‌شود مورد تصدیق نیست مگر آنکه صدای من یا خط و امضای من باشد، با تصدیق کارشناسان یا در سیمای جمهوری اسلامی چیزی گفته باشم »

نتیجه ارشد ...

بالاخره قبول شدم ...

در رشته دلخواه ( علوم سیاسی ) و مهمتر تو شهر دلخواه (تبریز ) اما ...

من هیچوقت دانشگاه آزاد رو دانشگاه درست حسابی ندونستم اما چه کنم که مجبورم ( چون رشته اصلی من اقتصاد بود ! ) زورم به سراسری نرسید و باید دوره ارشد رو تو این دانشگاه بخونم ... !


در عوض دوست عزیزم هم تبریز قبول شده که کلی قوت قلبه برام ...


√ الهی رضا برضائک و تسلیماً لأمرک لامعبود سواک ...


نتایج غیر رسمی شورای شهر شاهین دژ :

1. فرامرزی

2. بشارتی

3. همت زاده

4. ایمانی

5. حسین علیزاده

6. ملا سهراب محمد زاده

7.نوبخت دوستی

امکان تغییر وجود دارد .

اسامی جالب هستند !!!!!(خبرگان)

از بین ۱۹ کاندیدای ثبت نامی میاندوره ای خبرگان رهبری آذربایجان غربی ۲ نفر برای تصاحب یک صندلی رقابت خواهند کرد !


  تنور انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و ریاست جمهوری اسلامی آنقدر داغ شده ، که به رغم گذشت بیش از یک ماه از ثبت نام کاندیداهای میاندوره ای خبرگان رهبری کمتر از روند بررسی و امتحان اجتهاد در میان محافل و مجالس سخن به میان می آید.


بر اساس آخرین آمار ثبت نامی تعداد ۱۹ نفر برای انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان رهبری از حوزه استان آذربایجان غربی ثبت نام کرده بودند که بر اساس شنیده ها تنها ۲ نفر برای ماراتن انتخابات میان دوره ای خبرگان رهبری باقی مانده اند.


جواد شریف نژاد ، فرماندار ارومیه همان موقع بعد از زمان ثبت نام گفت : ثبت نام انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان رهبری در استان آذربایجان غربی که از ۱۵فروردین ماه جاری آغاز شده بود ، ۲۱ فروردین به اتمام رسید که در پایان مهلت قانونی ، تعداد ۱۲ نفر از کاندیداها با حضور در فرمانداری های استان و ۷ نفر در وزارت کشور ( تهران ) ، آمادگی خود را برای حضور در میدان رقابت انتخاباتی اعلام کرده و ثبت نام نمودند .


اسامی کامل ثبت نام کنندگان انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان رهبری در استان آذربایجان غربی به این شرح بود :


حجت الاسلام غلامرضا حسنی ( نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه )


ماموستا عبدالرحمان خلیفه زاده ( از علمای اهل سنت و امام جمعه شهرستان بوکان )


ماموستا مصطفی محمودی ( از علمای اهل سنت و امام جمعه پیرانشهر )


حجت الاسلام کاظم رجبی صدیقی ( امام جمعه موقت تهران )


حجت الاسلام محمد رضا میر تاج الدینی ( معاون رئیس جمهور و نماینده سابق تبریز در مجلس شورای اسلامی


حجت الاسلام بابازاده ( رئیس کانونهای فرهنگی هنری مساجداستان و امام جمعه موقت ارومیه )


حجت الاسلام صفر یوسف زاده ( امام جمعه شهرستان چالدران )


حجت الاسلام سید مهدی قرشی ( جانشین نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ارومیه )


حجت الاسلام سید احمد فاطمی ( امام جمعه سابق اردبیل که فعلاً در قم سکونت دارد )


حجت الاسلام مجید یگانه ( مدیر سابق مدرسه علمیه ویژه اصفهان و از طلاب برتر کشور)


حجت الاسلام محمد رضا غنی زاده ( دادیار دادگستری و برادر نماینده اسبق ارومیه )


حجت الاسلام حبیب الله قدمی


حجت الاسلام دیرباز


حجت الاسلام جعفرزاده


حجت الاسلام صادق محقق حضرتی


حجت الاسلام محمود مرتضوی


حجت الاسلام علی اصغر ابراهیمی


حجت الاسلام محمود حسینی


حجت الاسلام عبدالله امیرخانی


از جمع ۱۹ نفری که ثبت نام کرده بودند بر اساس اخبار رسیده ۵ نفری انصراف داده و ۱۲ نفر هم نتوانستند از امتحان اجتهاد نمره قبولی بگیرند و تنها ۲ نفر که از قرار معلوم حجت الاسلام دیرباز و حجت الاسلام عبدالله امیرخانی می باشند ، باقی مانده اند و بایستی در انتخابات ۲۴ خرداد با رای مردم یکی از آنها به عنوان نماینده مردم استان راهی مجلس خبرگان رهبری شود و صندلی مرحوم آیت الله قره باغی را تصاحب کند . گفتنی است هر دوی این افراد غیر بومی استان هستند.

زندگی نامه و سوابق دکتر سعید جلیلی




زندگی و تحصیلات



سعید جلیلی متولد سال 1344 در شهر مشهد(منطقه طلاب) است. وی تحصیلات خود را تا مقطع دکتری علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق (ع) به پایان رسانده و سابقه‌ای ۱۸ ساله در وزارت امور خارجه دارد. عنوان پایان‌نامهٔ او «سیاست خارجی پیامبر» بود و در دانشگاه امام صادق به تدریس «دیپلماسی پیامبر» می‌پردازد.

جلیلی در زمان جنگ ایران و عراق به عنوان نیروی بسیجی بارها در جبهه‌های جنگ حضور یافت و از ناحیه پا مجروح شد.


پیشینه اجرایی



۱۳۷۰: رئیس اداره بازرسی وزارت خارجه
۱۳۷۶: معاون اداره اول آمریکا در وزارت خارجه
۱۳۷۹: مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبری
۱۳۸۴: معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری سلامی ایران


وزارت امور خارجه


او در ۳۰ سالگی به ریاست اداره بازرسی وزارت امور خارجه برگزیده می‌شود و تا سال ۱۳۷۵ رئیس این اداره باقی می‌ماند. پس از آن تا سال ۱۳۷۶ که محمد خاتمی به ریاست جمهوری می‌رسد به عنوان معاون اداره اول آمریکا در وزارت امور خارجه فعالیت می‌کند. پس از آنکه این پست از او گرفته شد به سمت مدیریت بررسی‌های جاری دفتر رهبری انتخاب شد. تا اینکه در دولت محمود احمدی‌نژاد به وزارت امور خارجه بازگشت و به عنوان معاون اروپا و آمریکا به فعالیت پرداخت. در این مدت به همراه علی لاریجانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی در برخی مذاکرات با خاویر سولاناحضور داشت.


شورای عالی امنیت ملی


در مهرماه ۱۳۸۶، غلامحسین الهام، سخنگوی دولت محمود احمدی نژاد، با اعلام خبر استعفای علی لاریجانی، سعید جلیلی را به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی معرفی کرد.

وی همچنینی عضو جامعه اسلامی مهندسین نیز می باشد





جشنی برای سه نفر ...

خاطره :

جشنی برای سه نفر ...

 

وقتی مراسم تمام شد با تمام وجود می خواستم خودم را بهشان برسانم . مردم برای رسیدن به آنان به صف شدن من ماندم ، ماندم تا در خلوت و تنهایی بهشان برسم . می خواستم درد و دل کنم می خواستم تا خود صبح برایشان بگویم از حرف هایی که کمتر کسی مَحرم شنیدنشان است ،تا در تنهایی من و ایشان جشن سه نفره برپاسازیم ، آنهم در اوج آسمان ... !!!

منتظر آن لحظه بودم که مسئولان مراسم گفتند تا ایشان را ببرند اما ،اما من هنوز به آنها نرسیده بودم ،درد و دل نکرده بودم اما آنها را بردند و من ماندم بسیاری حرف نگفته ...

باید کاری میکردم آن شب آخرین فرصت بود ،آخرین فرصت ... ! نمیدانستم باید چه کار کنم از طرفی غرور اجازه نمیداد تا حرف دلم را بزنم یا به هر طریقی که شده خودم را به ایشان برسانم. عاقبت رفتم جلو به حاج آقا _ تنها کسی که فکر میکردم میتواند مرا به مقصودم برساند _گفتم من تا حالا از شما چیزی نخواستم ولی این اولین و آخرین خواسته من از شماست لطفا اجازه دهید دمی با ایشان "هم نفس" بشوم . این آخرین فرصت است آخر فردا میروند زیر خاک . گرچه خاک چیزی نیست که این ها را از ما دور سازد !

گفتن فقط نیم ساعت ! رفتم به اوج آسمان ... همان جائی که قرار بود جشنی  برپا سازیم آنهم با اولیاء الهی ، با کسانی که رفتند تا ما بمانیم آنهم " گمنام " ...

قفل اتاق باز شد وقتی وارد اتاق شدم به رسم ادب روی دو زانو نشستم و پیشانی به روی تابوت گذاشتم و این آغازی بود برای یک جشن سه نفره ... .