تحریم نفتی ایران

دیدگاه های مختلف پیرامون تحریم نفتی ایران

تحریم نفتی ایران

دیدگاه های مختلف پیرامون تحریم نفتی ایران

تحریم های نفتی ایران احیای اقتصاد جهان را دچار خفقان می کند

  روزنامه پیپلز دیلی-چین


منبع: فارس


یک روزنامه چینی در انتقاد از تحریم های ضد ایرانی غرب و اتحادیه اروپا علیه ایران هشدار داد که اعمال این تحریم ها به بازارهای انرژی جهانی آسیب می رساند و روند احیای اقتصاد جهان را دچار خفقان می کند.

ادامه مطلب ...

کشورهای زیادی خواهان نفت ایرانند

 عبد الرضا ترابی-عضو کمیسیون اقتصادی مجلس


منبع: ایسنا


کشورهای بسیاری خواهان 400 هزار شبکه نفت صادراتی ایران به اتحادیه اروپا هستند و این یعنی بی‌اثر بودن تحریم‌های غرب.

ادامه مطلب ...

وابستگی 5هزار پمپ‌بنزین اروپا به ایران

 علیرضا زاکانی-نماینده مجلس


منبع : فارس


در حقیقت با توجه به اینکه پالایشگاه‌هایی که در اروپا هستند به شکلی طراحی شده‌اند که تنها با تصفیه نفت سنگین ایران بازدهی قابل قبولی دارند، اگر بخواهند در فاصله کمی واردات نفت از ایران را متوقف کنند طبق برآورد صورت گرفته هر پالایشگاه 450 میلیون یورو باید برای تغییرات فنی مورد نیاز برای تطبیق با نفت خام‌های جدید هزینه کند و در عین حال به ۹ ماه زمان برای این تغییر نیاز دارد.

در عین حال اگر اروپایی‌ها بخواهند پالایشگاه جدیدی احداث کنند برای احداث هر پالایشگاه 150 هزار بشکه‌ای باید 2.5 میلیارد یورو هزینه کنند که چنین کاری به هیچ وجه با وضعیت اقتصادی امروز اروپا سازکار نیست.

ادامه مطلب ...

تحریم اتحادیه اروپا بخاطر افزایش قیمت نفت به سود ایران خواهد بود

  علیرضا نیکزاد رهبر-مدیر کل دفتر وزارتی وزیر نفت


منبع: نفت نیوز


بسیاری از کشورهای نوظهور اقتصادی جهان با تحریم نفت ایران متضرر خواند شد و به همین دلیل اتحادیه اروپا برای جلوگیری از خسران بیشتر باید در تصمیم خود تجدید نظر کند.

این جنجال ها برای هیچ است، چرا که تنها 18 درصد از نفت ایران به اروپا صادر می شود.

راین شرایط ، کشورهای نوظهوری مانند چین، هند، برزیل و روسیه با افزایش قیمت نفت دچار ضربه های سخت اقتصادی می شوند و با این کار تورم جهانی به ضرر آن ها رقم خواهد خورد.

ادامه مطلب ...

مقابله به مثل با تحریم نفتی ایران با استفاده از استراتژی لبه پرت

  وحید عبیری-کارشناس انرژی


منبع: نفت نیوز


اتحادیه اروپا با دورنمایی کاملاً مبهم و تردید آمیز و تحت فشار آمریکا و لابی صهیونیستی پشت پرده، دست به تحریم نفت ایران زده و خود را وضعیتی کاملاً خطرناک قرار داده است، به نحوی که عملی شدن گزینه های پیش روی جمهوری اسلامی می تواند آنان را همچون آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان از کرده خود پشیمان کند.

ادامه مطلب ...

چه کسانی تحریم را بزک می کنند ؟!

  یادداشت روز کیهان/ حسین شریعتمداری


منبع: روزنامه کیهان


شاید با اولین نگاه به یادداشت پیش روی، کیهان را به «بدبینی»! متهم کنید ولی شواهد و قرائن موجود تردیدی باقی نمی گذارد - و یا، دستکم این احتمال را قوت می بخشد- که افزایش بی رویه و جهشی قیمت سکه و دلار طی چند هفته و مخصوصاً چند روز اخیر پروژه ای هماهنگ با تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا بوده است و جریانی همسو با اصحاب فتنه که چندان هم ناشناخته نیست با افزایش مصنوعی بهای سکه و دلار و نهایتاً افزایش پرشتاب قیمت سایر کالاها، در تلاش بوده است تا آثار تحریم نفتی جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا و سپس اتحادیه اروپا را سنگین و پرآسیب جلوه دهد!

ادامه مطلب ...

چین ذخایر استراتژیک خود را با نفت ایران تامین می کند

استیونز - مشاور کاخ سلطنتی انگلیس


مشاور کاخ سلطنتی انگلیس تاکید کرد: جایگاه ایران در منطقه بسیار بزرگ تر از آن است که دولت های غربی فکر می کنند و ایران در کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان و حتی کشورهای عربی نفوذ دارد.

استیونز در خصوص تامین نفت ایران از سوی عربستان نیز افزود: ایران همسایه قدرتمند عربستان بوده و ریاض ریسک رویارویی با ایران را نخواهد پذیرفت؛ از سوی دیگر بازار نفت پیچیدگی های بسیاری داشته و تامین نفت ایران از سوی عربستان نیز نمی تواند از افزایش یکباره قیمت جلوگیری کند.

ادامه مطلب ...

چرا طبق قانون بین‌الملل ایران باید صادارت نفت به اروپا را لغو کن

  رضا طهرانی-دانشجو دکتری مدیریت قرارداد های بین المللی نفت و گاز


منبع: خبرنامه دانشجویان


می توان نفت خام را تنها محصولی دانست که قابلیت استحصال بیش از ششصد فرآورده بصورت مستقیم و غیرمستقیم دارا می باشد.هریک از این محصولات نیز دارای ارزش اقتصادی قابل توجه بوده و مورد استفاده مستمر صنایع مختلف است.

نفت خام در یک تقسیم بندی به نفت سبک و نفت سنگین تفکیک می شود.نفت خام سبک،نفتی است که ظرفیت بیشتری را برای استحصال فرآورده های سبک و ارزشمندی چون بنزین دارد؛در مقابل نفت خام سنگین،نفتی است که ظرفیت کمتری برای فرآوری این گونه مواد سبک و ذی قیمت را دارد و بیشتر جهت تولید محصولات سنگینی چون نفت کوره و قیر مورد استفاده قرار می گیرد.

ادامه مطلب ...

قیمت نفت را ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت

  صندوق بین المللی پول - عالی ترین نهاد مالی


منبع: جام جم آنلاین


صندوق بین‌المللی پول با ارسال یادداشتی برای نمایندگان کشورهای عضو گروه ۲۰ کشور صنعتی جهان در خصوص تحریم‌های نفتی علیه ایران هشدار داد و تأکید کرد؛ این تحریم‌ها اوضاع بازار جهانی نفت را وخیم تر کرده و تنها در "مرحله نخست" قیمت نفت را ۳۰ درصد افزایش خواهد داد.

ادامه مطلب ...

در حال حاضر قیمت هر بشکه نفت ۱۱۰ دلار است

  حجت الاسلام سید احمد خاتمی - امام جمعه موقت تهران


در اروپاکشورهای اروپایی با تحریم نفت ایران بر مشکلات خود می‌افزایند چرا که در حال حاضر قیمت هر بشکه نفت ۱۱۰ دلار است و بیشتر هم خواهد شد.

ادامه مطلب ...

صادرات نفت به اروپا را از همین هفته قطع می‌کنیم

    حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی - نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس


منبع: خبرگزاری فارس


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تا روز یکشنبه، مجلس شورای اسلامی باید یک طرح دو فوریتی را به تصویب برساند و ما فروش نفت خود را به اروپا از همین هفته قطع کنیم لذا به دنبال این هستیم که از همین هفته آینده صادرات نفت به اروپا را قطع کنیم و برای این کار یک طرح دو فوریتی را آماده خواهیم کرد.
وی ادامه داد: سخن از تحریم نفت ایران قطعا یک جنگ روانی است و در اصل آنها نفت ایران را هنوز تحریم نکرده‌اند و به بهانه‌های گوناگون فعلا آن را به تعویق انداخته‌اند لذا خود اروپا بر انجام این تحریم‌ها کاملا مردد است و به نوعی به دنبال فرافکنی و بازی با افکار عمومی است.

ادامه مطلب ...

ایرانی ها بازارهای جایگزین خود را در جنوب شرق آسیا یافته اند

  صادق الحسینی - تحلیلگر امور راهبردی


منبع: العالم


این کارشناس امور راهبردی با اشاره به زیان فراوان کشورهای اروپایی از تحریم نفتی ایران تصریح کرد: مسئول یکی از پالایشگاه های ایتالیا گفته است که بسته شدن دهها پالایشگاه ویژه پالایش نفت ایران درصورت اعمال تحریم نفتی ایران بویژه 70 پالایشگاه در سطح اروپا فاجعه‌ای اقتصادی است که غرب آن را مخفی می‌کند.


ادامه مطلب ...

هفت نکته استراتژیک درباره اثرات حقوقی، اقتصادی و سیاسی تحریم نفت

  سید پیام بطحایی - مدیر سابق حقوقی شرکت ملی نفت و نماینده تام‌الاختیار وزیر وقت نفت در امور حقوقی صنعت نفت


نکته : این تحلیل صرفاً جستاری آزاد و برداشتی شخصی از تصمیم اخیر اتحادیه اروپا با موضوع اعلام تحریم خرید نفت و تحریم تدریجی عملی این خرید از ایران است .
برای بررسی این موضوع، مراتب را بدون قضاوت نهایی در دو بخش خارجی بصورت مشروح و داخلی بطور مختصر بررسی می نمایم :

ادامه مطلب ...

اعمال تحریم‌های بیشتر هیچ کمکی به حل مسئله هسته ای ایران نمی‌کند

  بیانیه مشترک روسیه و ترکیه


منبع: خبرگزاری فارس


طرفین در ماده بیست و یک ضمن ابراز نگرانی از تحولات پیرامون مسئله هسته ای ایران، با اشاره به اظهارات 21 سپتامبر کاترین اشتون نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از طرف آلمان، چین، روسیه، انگلیس، آمریکا و فرانسه تاکید کردند که حل مسئله هسته ای ایران تنها از طریق دیپلماتیک و آغاز دوباره مذاکرات بدون هرگونه پیش شرط ممکن است. طرفین همچنین تاکید کردند که اعمال تحریمات بیشتر هیچ کمکی به حل این مسئله نمی کند. 

ادامه مطلب ...

راهکارهای دور زدن تحریم‌های مالی و نفتی

مصاحبه IUSNEWS با بابازاده-کارشناسی ارشد اقتصاد

منبع: خبرنامه دانشجویان

بابازاده با تاکید بر این نکته که تحریم‌های مالی تصویب شده بر علیه ایران بسیار مهمتر از تحریم‌های نفتی است گفت: اگر ما در تجارت خارجی خود به دلار وابسته باشیم ابزاری را در اختیار آمریکا قرار داده ایم که بتواند به راحتی ما را اذیت کند.
پس از تصویب اجرای تحریم های اقتصادی جدید اتحادیه اروپا بر علیه ایران خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» به سراغ بهزاد بابا زاده خراسانی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد اقتصاد از دانشگاه شریف رفته است تا با بررسی این تحریمها راهکارهای از بین بردن تاثیر آنها بر روی بازار داخلی را از وی جویا شود.

ادامه مطلب ...

اعلام آمادگی دانشجویان برای پیوستن به عملیات بستن تنگه هرمز

بیانیه اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در محکومیت تحریم نفت ایران

بسمه تعالی

شیطان بزرگ و هم پیمانان غربی اش که در طی عمر پربرکت نظام جمهوری اسلامی ایران  تحریم ها و ترورها را عاملی برای  عقب نگه داشتن ایران اسلامی و بایکوت این انقلاب اعلام داشتند صدای مردم ایران را از میدان التحریر مصر،یمن،تونس،بحرین،عراق،لبنان و عربستان و قلب اروپا و امریکا می شنوند تمام این ها شواهدی مستدل و خدشه ناپذیر بر توهم آمیز بودن مدعای غربی ها در کارآمد بودن تحریم و ترورهاست.

ادامه مطلب ...

ایران تحریمی یا تحریم ایرانی

علی پیرعلی - دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین الملل


منبع: خبرنامه دانشجویان


امام خمینی (ره):


اگر ما را محاصره اقتصادى بکنند ما فعالتر مى‏شویم. به نفع ما هست. محاصره بکنند ما را، از این هم هیچ نترسید. از این دشمن؛ دشمنى که آمده در داخل ما و ما را مى‏خواهد از داخل فاسد کند، این ترس دارد که ما به جان هم بیفتیم، من شما را لعن کنم، خداى نخواسته شما من را لعن کنید، و ملت با صورتهاى مختلف، حزبهاى مختلف، جمعیتهاى مختلف [در برابر هم قرار بگیرند].

ادامه مطلب ...

رئیس توتال:اروپا اشتباه می کند

مدیر شرکت نفتی توتال


کریستف دو مارجوری مدیرعامل شرکت نفت توتال فرانسه در نخستین روز اجلاس "داووس " با بی تاثیر خواندن تحریم های جدید اروپا علیه ایران تاکید کرد که نفت ایران خریداران دیگری پیدا می کند .
 

وی تاکیدکرد: درست است که ما خرید نفت از ایران را قطع کردیم ولی خوب نفت ایران خریدار دیگری پیدا می کند و به جای دیگری خواهد رفت.


وی خاطرنشان کرد با توجه به این امر بر تاثیر گذاری این تحریم ها بر درصد فروش نفت و کسب درآمد ایران ؛ تردید دارم و معتقدم که این تحریم ها فشار خاصی بر ایران وارد نمی کند و نتیجه نشان می دهد تحریم های اتحادیه اروپا تاثیر اندکی بر ایران دارند .

منبع : IRINN

تحریم‌ ایران؛ فاجعه‌ای برای اروپا

کریس فلوید - تحلیلگر آمریکایی


منبع: PRESS TV


این تحلیل­گر افزود: "اتحادیه اروپا با اعمال این تحریم­های سنگین علیه کشوری که در حال جنگ با هیچ کشوری نیست ... و دارای یک برنامه انرژی هسته­ای کاملا قانونی و تحت دقیق­ ترین

بازرسی­های بین‌المللی در تمام دوران است، شاهراه اقتصادی نظام ایران را همان‌طور که یکی از

دیپلمات­های این اتحادیه گفته است، هدف قرار می­دهد."

ادامه مطلب ...

اعلام صندوق بین المللی پول

IRINN - سایت شبکه خبر


منبع: IRINN


صندوق بین المللی پول ، میانگین قیمت جهانی نفت در سال 2012 را 99 تا100 دلار در هر بشکه برآورد کرده است .


صندوق بین المللی پول همچنین اعلام کرد در صورت توقف صادرات نفت ایران به عنوان پنجمین صادر کننده بزرگ نفت جهان ؛ روزانه یک و نیم میلیون بشکه نفت از بازارهای جهانی کاسته خواهد شد و جایگزین کردن این میزان کمبود نفت در بازار جهانی کار چندان ساده ای نخواهد بود .


بسیاری از کشورهای مصرف کننده نفت ایران و نیز برخی قدرت های تاثیرگذار در معادلات جهانی از جمله روسیه ؛ چین ؛ ژاپن ؛ هند و کره جنوبی به صراحت و به طور رسمی اعلام کردند حاضر نیستند آمریکا و هم پیمانان غربی اش را در تحریم نفت ایران همراهی کنند و به واردات نفت از ایران ادامه خواهند داد .

ادامه مطلب ...

اقتصاد وصله پینه ای اروپا و تحریم نفت ایران

علی شفیعی - دانشجوی دانشگاه صنعتی همدان


منبع: خبرنامه دانشجویان ایران  و  وبلاگ نه دی


چند روز پیش شاهد بودیم اتحادیه ی اروپا تحریم های سخت وشکننده ای را در مقابل جمهوری اسلامی ایران قرار داد. تحریم هایی که هر کدام به تنهایی شاید توان شکستن ارده ی یک ملت را داشته باشد.

اما نکته ای که در این میان حائز اهمیت می باشد، توان اجرایی اتحادیه ی اروپا در عملیاتی کردن تحریم های طرح شده می باشد. تحریم هایی که بزرگترین مورد آن نفت است که مدتها خوراک تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی ایران شده است.

اتحادیه اروچا چندی است به شدت درگیر بحران اقتصادی صادر شده از سوی ایالات متحده می باشد. و در حقیقت کشورهای ناحیه ی یورو، یکی یکی در حال نزدیک شدن به پرتگاه ورشکستگی هستند. ورشکستگی یک کشور، به زبان ساده یعنی زمانی که دخل یک کشور از خرجش کمتر شود و دولت قادر به پاسخگویی هزینه های جاری کشور نباشد.

ادامه مطلب ...

ویژگی های تنگه هرمز برای دور زدن تحریم

دکتر جواد محمد قلی نیا


مقام معظم رهبری در چندین روز پیش وضعیت کشور (در تحلیل میدان نیروی جهانی) را به بدر و خیبر تشبیه نموده و به صراحت مقایسه وضعیت کشور در شرایط تشدید تحریم به شیب ابوطالب را رد کردند. از طرف دیگر با وجود انکه کشور جمهوری اسلامی ایران کشوری صلح جو بوده و خواهان تعالی سایر کشورها و تمدن بشری می باشد متاسفانه بنظر می رسد برخی از اشخاص داخلی و خارجی اهمیت فرمایشات معظم له را به حد کافی درک نکرده و تصویری تصویری دو قطبی (یا جنگ یا دادن امتیاز) از بحث تشدید تحریم های احتمالی دارند.

ادامه مطلب ...

مردم عادی ایران؛ هدف تحریم‌های غرب

 

  مصاحبه PRESS TV با محمد مرندی، استاد دانشگاه تهران


منبع: PRESS TV


پرس تی‌وی: کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است تحریم های جدید به منظور اعمال فشار بر ایران برای بازگشت به گفت‌وگوها درباره برنامه هسته‌ای این کشور تصویب شده‌اند، در حالی که ایران و گروه ۱+۵ از قبل بر سر ازسرگیری مذاکرات چند جانبه به توافق رسیده بودند.

مرندی: واضح است که این تحریم‌ها ارتباطی به مذاکرات ندارد. قصد آنها آسیب زدن به مردم عادی ایران است. شما مرتب شاهد هستید که دانشمندان و به اصطلاح کارشناسان درباره تنگ‌تر کردن حلقه فشار بر ایران صحبت می‌کنند.

ادامه مطلب ...

آیا ایران از تحریم نفت متضرر می‌شود؟

     مهدی مشکینی- دانشجوی رشته خبرنگاری


منبع: خبرنامه دانشجویان


در پاسخ به این سؤال که آیا ایران از تحریم نفت متضرر خواهد شد، باید گفت مقام معظم رهبری در سال 87 در دیدار با نخبگان جوان دانشگاهی، تاکید فرموده بودند: "‌روز کسب درآمد از طریق دانش و پلمپ چاه‌های نفت، روز خوبی برای ملت ایران خواهد بود".

خبرگزاری فارس: آیا ایران از تحریم نفت متضرر می‌شود؟

ادامه مطلب ...